Siirry sisältöön

GOOGLE ADS-KAMPANJAN LUOMINEN

MILLOIN ADS-MAINONNASTA VOI OLLA HYÖTYÄ?
– Sivusto, yritys tai tuote on uusi ja sille ei vielä ole ns. orgaanista liikennettä (ts. sivusto ei ole tunnettu)
– Hakusana on hyvin kilpailtu ja hakukoneoptimoinnilla on vaikea nousta hakutulosten kärkeen
– Korostuu erityisesti jos kyseessä on pelkkä verkkokauppa ja kaikki asiakasvirta tulee verkon kautta
– Googlen ns. julkaisuverkoston kautta voidaan myös lisätä tuotteen tai brändin tunnettuutta Ads-alustan kautta

MAINOSTEN NÄKYMINEN JA LUONNE
Mainokset näkyvät siis google-hauissa ja ne sijoittuvat ns. orgaanisten tulosten yläpuolelle. Ads-mainosten hinnoittelu perustuu klikkauksille. Mainostaja tavoittelee isoja klikkausmääriä, vaikka pelkkä näkyvyyskin tietenkin lisää tunnettuutta pitkällä tähtäimellä.

Siksi on tärkeää suunnitella mainosten tekstit niin, että ne erottuvat, puhuttelevat, innostavat ja saavat aikaan toimintaa (ns. AIDA-malli). Lisäksi aivan keskeistä on miettiä niitä avainsanoja, joita koskeviin hakuihin mainoksia halutaan sijoittaa. Nämähän on yksinoman mainostajan määriteltävä, Google tarjoaa vain alustan.

Jotta mainonta tuottaa toivottua tulosta ja klikkaaja saadaan tekemään toivottuja asioita (vaikkapa verkkokauppaamme, ottamaan yhteyttä tai ainakin jättämään yhteystietonsa), keskeinen asia on suunnitella mainokselle hyvin toimiva laskeutumissivu. Siellä pitää olla sisältöä, joka vastaa mainostekstissä esitettyjä tarjouksia ja lupauksia.

Sekä mainoksen sijoitus että klikkauksen hinta määräytyvät googlen sisäisen huutokaupan perusteella. Sijoitukseen vaikuttavat laatupisteet (Quality Score), jossa useita tekijöitä mm.

    • mainos
    • avainsanat
    • laskeutumissivu
  • Laatupisteet koostuvat:
    • odotetusta klikkausprosentista
    • mainosten osuvuudesta (hakutermi vastaa sivua)
    • laskeutumissivun käyttökokemuksesta

MAINOKSEN LUOMINEN GOOGLEN ADS-ALUSTALLA

Googlen ydinbusiness on juuri Ads-mainostuloissa, joten se pyrkii tekemään mainoksen luomisen mahdollisimman helpoksi ja tarjoaa siihen hyvän tuen.

  • siirry Ads-alustalle
  • täytä yrityksen perustiedot ja toimiala
  • määritä budjetti (esim. päiväkohtaisesti)
  • määritä kohdeyleisö
  • pohdi 5-8 hyvää avainsanaa kutakin mainosta kohden
  • mainoksen julkaisu: voit valita pelkkä hakusanamainonta ja/tai bannerin googlen display-verkostossa
  • tämän jälkeen pääset tekemään mainostekstiä