Miten parannan verkkonäkyvyyttäni?
MIKÄ ON ’VERKKOYMPÄRISTÖ’?
- maailmanlaajuinen miljardeista käyttöliittymistä ja miljoonista servereistä koostuva systeemi, joka on avoin kaikille verkon käyttäjille
- toimii erilaisten alustojen (verkkosivut) kautta, joille on rakennettu koodikielellä toimintaympäristöjä, kuvaa, liikkuvaa kuvaa, tekstiä
- tieto on pakattu digitaaliseksi bitteihin -> mahdollistaa tehokkaan varastoinnin sekä yhä nopeamman siirron ja lataamisen
- suurin osa digitaalisen ympäristön toimijoista on kaupallisia toimijoita (google, facebook, yritykset, mediatalot, sosiaaliset mediat, kaupalliset organisaatiot)
- kuten muustakin tiedosta niin myös digitaalisesta tiedosta vallitsee yhä kasvava ylitarjonta
- siksi markkinoinnissa kysymys on ns. uutiskynnyksen ylittämisen haasteesta
”DIGITAALINEN EKOSYSTEEMI” KOOSTUU MONISTA ALUEISTA
Asiakkaita voidaan siis tavoittaa mm. hakukoneessa, mainostamalla oman kohderyhmän käyttämillä verkkosivuilla (esim. digitaalinen media ja erikoislehdet) ja sosiaalisessa mediassa. Heille voidaan lähettää uutiskirjeitä ja lisäksi monille verkkokaupan perustaminen on keino tavoittaa asiakkaat.
Kun mietitään esimerkiksi oman verkkosivuston tarpeellisuutta ja roolia, ensimmäinen kysymys on: haetaanko yritystäni/tuotteitani/palvelujani ylipäätään verkossa?
Yleensä vastaus on kyllä. Poikkeuksena voivat olla mm. jotkut paikalliset palvelut, peruselintarvikkeet, vakiintuneet ostotapahtumat. Mutta isossa kuvassa ostokäyttäytyminen on muuttumassa verkossa tapahtuvaksi. Tämä tarkoittaa, että valtaosa ostajista (sekä B2B että B2C) haluaa itse muodostaa kuvaa tarjonnasta ENNEN KUIN on ensimmäistä kertaa yhteydessä myyjiin ja palvelujen tarjoajiin. Ja tämähän tapahtuu käyttämällä hakukonetta ja selailemalla verkkosivuja.
Siksi verkkoympäristöissä olennaista on tarkentaa omat kohderyhmät ja miettiä, missä digiympäristöissä nämä voidaan tavoittaa. Useimmilla toimijoilla oletetaan olevan verkkosivu ja sinne saa mahtumaan paljon kävijää hyödyttävää materiaalia. Mitä tietoa siellä pitäisi olla? Sosiaalinen media voi pienemmillä toimijoilla (yhdistykset, pienet yritykset) olla riittävä foorumi. Monille yrityksille se on myös keino saavuttaa laajempia yleisöjä, ja sosiaalinen mediahan mahdollistaa myös mainonnan.
Aivan sama periaate kuin markkinoinnissa perinteisesti siis. On hyvä muistaa, että digitaalisissakin ympäristöissä osa kävijöistä on ’ostohousut jalassa’ (hunters), kun taas osa on liikkeellä selailumielessä ja saattaa päätyä sivustolle sattumalta (’browsers’).
MILLAISTA LIIKENNETTEÄ VERKOSSA ON? MITEN SIVUSTOILLE SAAVUTAAN?
Oli sitten kyse verkkoympäristöstä, some-tilistä, blogista tai muusta verkkoalustasta, on tärkeää tietää, mistä kävijät saapuvat. On sivustoja, joille tullaan suoraan ko. osoite kirjoittamalla (esim. www.op.fi, www.vr.fi, www.tiketti.fi, jne.), mutta useimmiten sivustoille päädytään muita reittejä. Toisaalta tietyt sivustot saattavat olla tuttuja joillekin aiemmille kävijöille, kun taas toiset kävijät päätyvät niille tekemänsä google-haun tai vaikkapa blogikirjoituksessa näkemänsä suosituksen kautta. Hyvä uutinen on se, että näitä tietoja pystytään sivuston omalla analytiikalla seuraamaan hyvinkin tarkasti ja jopa reaaliajassa.
Alla olevassa kuvassa on esitetty yleisimmät ns. sivustojen liikenteiden lähteet. Suurin osa sivustojen liikenteestä tulee hakujen kautta, joten hakukone on useiden sivustojen osalta merkittävin sivustoille johtava reitti. Tämä korostaa ns. hakukoneoptimoinnin (SEO, search engine optimization) merkitystä.
Jokainen sivuston ylläpitäjä pystyy melko pitkälle päättelemään omille sivuilleen johtavia reittejä (=niiden ’liikenteen lähteitä’), ja verkkosivuston tarjoaman ilmaisen analytiikan käyttöön ottamalla kautta tämän voi todentaa jopa erittäin tarkasti. Näitä voivat olla esimerkiksi uutiskirjeet, blogit tai muut viite- ja vertaissivut. Lisäksi kuka tahansa voi hakukoneen yhteydessä olevilla mainoksilla (Google Ads) nostaa oman sivustonsa hakutulosten ’paraatipaikalle’. Oma lukunsa on sivustojen sisältö: tuottamalla kiinnostavaa, hyödyllistä ja kohderyhmille arvokasta sisältöä saadaan aiemmin käyneitä kävijöitä palaamaan sivustolle.
Kaikkia näitä keinoja käsitellään tarkemmin seuraavissa sisällöissä.