Siirry sisältöön

Kannattaisiko kokeilla bannerimainontaa? 

Bannerimainonta eli displaymainonta on mikro- ja Pk-yritykselle oiva tapa kasvattaa näkyvyyttä ja tunnettuutta sekä paikallisesti että valtakunnallisesti. Se tarjoaa myös mahdollisuuden sijoittaa mainontaasi tiettyihin erikoisjulkaisuihin, joita asiakkaasi seuraavat. 

Bannerimainontaa – jos EI puhuta somemainonnasta – voi käytännössä ostaa kahdella eri tavalla: joko Googlen kautta maksuttoman Google Ads -työkalun avulla suoraan, tai sitten suoraan asianomaisen median kautta. Googlen mainosalustan kautta voi ostaa myös muita Googlen mainosmuotoja, esim. monille tuttua hakusanamainontaa. Bannerit näkyvät oikeastaan millä tahansa verkkosivustolla, johon mainontaa voi ostaa. Ne sijoittuvat Googlen valitsemille sivuille, joiden se tulkitsee sopivan mainostajan haluamaan kohdennukseen.

Googlen kautta bannerimainontaa ostettaessa etuja ovat mm:

  • Todella laaja verkosto, joka kattaa yli 90 % maailman netin käyttäjistä. 
  • Edullinen hinta. 
  • Voit valita lukuisista eri kohdennuskeinoista omiin tarpeisiisi sopivan. 

Haittoja: 

  • Et voi itse vaikuttaa, missä kohtaa sivua mainoksesi näkyvät. Samalla sivulla voi myös näkyä monta mainostasi. 
  • Vaikka mainontaa ostetaankin Googlen kohdennuskriteerien mukaan, mainoksesi saattavat päätyä myös sellaisille sivuille, joille et niitä haluaisi. Jos ne eivät sovi sivuston sisältöön (ja käyttäjän kiinnostukseen), käyttäjä saattaa kokea ne hyvinkin häiritsevinä. Yrityksesi maine saattaa kärsiä. 

Kampanja on parhaiten omissa näpeissä, kun sen ostaa suoraan mediasta 

Jos haluat olla varma, missä lehdessä ja millä sivulla mainoksesi näkyy, osta bannerimainoskampanja suoraan mediasta. Jo mediavalinta (esim. Kotiliesi, Tekniikan maailma, Gloria, tms.) voi tarjota hyvän kohdennuksen. Saat myös tehdä tarkennuksia median sisällä: esim. maantieteellinen kohdennus, tietty sivu tai sivusto, tietyn ikäiset tai tietystä aihepiiristä kiinnostuneet ihmiset, btob-päättäjät jne.  

Selaamalla mediatalojen sivustoilta (esim. Sanoma, Otavamedia, Almamedia, TS, Keskisuomalainen) kustantamia julkaisuja (hakusanaksi esimerkiksi: ’sanoma’, ’media’ tai ’mediakortti’)  pääset käsiksi kaikkiin näihin tietoihin sekä hintoihin. Voit parhaassa tapauksessa löytää jopa uusia kohderyhmiä itsellesi.

  • Ketä tavoittelet? Päätä media ja kohdennus tämän jälkeen. 
  • Mikä on ydinviestisi? Miten kiteytät sen banneriin siten, että sitä klikataan? Tee tai teetä bannerista erottuva ja kiinnostava. Muista toimintakehote!  
  • Mikä on kampanjajaksosi ja budjettisi? Käytätkö vain yhtä mediaa tai mainosmuotoa vaiko useampaa? 
  • Suunnittele huolella laskeutumissivu, eli se jolle mainosta klikkaava päätyy. 
  • Digikampanjan toimivuutta voi ja pitää seurata kampanjan aikana. Esim. bannerin mainostekstiä voi tuunata kampanjan aikana.