Siirry sisältöön

Facebook ja Instagram -yritystilien luominen ja aktivointi.

Yrityksen facebooksivulta näet viimeisimmät julkaisut, yhteystiedot ja profiilikuvan

Yrittäjälle näkyvyys on tärkeä keino hankkia asiakkaita. Sosiaalinen media mahdollistaa erinomaisen kanavan saada huomiota. Kuitenkin on hyviä käytäntöjä, jotka tätä helpottavat, kuten yritystilit ja SoMe-markkinointi. Tässä artikkelissa käyn läpi yritystilin perustamisen.

Miksi yritystili?

Yrityksen facebooksivulta näet viimeisimmät julkaisut, yhteystiedot ja profiilikuvan

Facebookissa yrityksen sivu kerää tykkäyksiä. Nämä tykkääjät ovat ihmisiä, jotka tietoisesti haluavat seurata yrityksen julkaisuja. Myös yrityksen julkaisuja voidaan tykätä, kommentoida ja jakaa. Kun viestintää toteuttaa Facebookissa, löytää asiakas ajankohtaiset tiedot ja tarjoukset helposti yhdestä paikasta.

Instagramissa näet yrityksen “tyypin”, kun kyse on yritystilistä

Instagramissa taasen yritystili mahdollistaa profiilin tyypin määrittämisen ja tällä tavalla helpottaa yrityksen palvelun tunnistamisen.

Molemmissa, Facebookissa ja Instagramissa, voi julkaista maksettuja mainoksia sivuillaan. Tällä tavalla tavoittaa helpommin uutta kohderyhmää. Myös toinen yhdistävä tekijä on analytiikka, jolla pääsee syvälle seuraajien toimintaan ja sivun tavoittamiseen.

Tällä kertaa en käy läpi mainontaa, julkaisutyyppejä tai analytiikkaa vaan keskityn yritystilin luomiseen.

Facebook

Facebookissa yritystili ja henkilökohtainen tili on eri asia. Älä luo yritykselle tiliä “rekisteröitymällä” facebookkiin. Tällöin yrityksen tili on virallisesti henkilökohtainen tili ja tämä on Facebookin käyttöehtojen vastaista. Oikea tapa toimia on luoda yritykselle oma facebooksivu. Tämänlaista sivua pääset muokkaamaan kirjautumatta eri tilille, vaan voit luoda sivun ja muokata sitä ihan omalla käyttäjällä.

Ensimmäinen vaihe on kirjautua sisään ja mennä “Valikkoon” Tämä tarkoittaa facebookin etusivun vasemmassa yläkulmassa olevaa yhdeksää palloa.

Kun olet klikannut valikkoa, valitse “Luo” -otsikon alta “Sivu”

Tämän jälkeen sinulle aukeaa mahdollisuus valita sivulle nimi, kuvaus ja “luokka”. Luokkaan määrität minkä tyyppinen sivusi on. Esimerkiksi voit valita kiinteistön, yhdistyksen tai vaikka kivijalkaliikkeen.

Kun olet nämä määrittänyt, tallenna ja pääset asettamaan sivulle profiilikuvan.

Kun olet syöttänyt kuvat, on sivusi luotu! Lopuksi facebook pyytää yhdistämään Whatsapp -numeron. Jos haluat, tällä tavalla voit ohjata asiakkaita ottamaan Whatsappin kautta yhteyttä.

Loput sivun tiedot ja asetukset facebook ohjaa tekemään itse. Facebook ehdottaa erilaisia toimia ja nämä kannattaa täyttää. En tässä artikkelissa käy läpi kaikkia asetuksia, sillä ne ovat pääosin yksilöllisiä sivujen toiminnan mukaan.

Instagram

Yritystilin luominen Instagram -alustalla on helpompaa. Käytännössä mikä tahansa Instagramtili voi ilmoittaa olevansa yritystili ja näinollen saada kaikki ominaisuudet käyttöön. Monissa maissa Instagram on pääasiallinen viestintäkanava asiakkaan ja yrityksen välillä ja tämä kehityssuunta on nähtävissä Suomessakin.

Vaiheet Instagramin yritystilin luomiseen:

  1. Luo yrityksellesi tavallinen instagramtili näitä ohjeita käyttäen
  2. Mene profiilisivullesi ja klikkaa “Muokkaa profiilia”
  3. Asetusten alariviltä löydät “Vaihda yritystiliin”

     

     

  4. Määrittele tilin tyyppi: jos esiinnyt omilla kasvoilla ja olet ykrityisyrittäjä, valitse ylempi, muuten sitten jälkimmäinen.

     

  5. Valitse sivulle luokka, eli termi, joka kuvaa toiimintaa
  6. Lopuksi Instagram kysyy tietoja sivustasi. Tähän kannattaa laittaa yhteystiedot, jotta asiakkaat löytävät ne helposti.

Seuraavalla kerralla käyn läpi Instagram- ja Facebooktilien yhdistämisen yhdeksi kokonaisuudeksi.

 

Lasse Lehtonen